Do Jupitera narazil velký objekt, ktorý nemusel byť kométou zachytil teleskopom amatérsky astronóm 13. septembra 2021. Objavil možný nový nárazový záblesk v rovníkovej oblasti planéty. Možný nový vplyv na Jupiter sa objavuje na tomto obrázku, ktorý urobil José Luis Pereira okolo 22:39 UT (18:39 EDT) 13. septembra. Fotografiu spracoval Marc Delcroix. Sever je hore a planéta sa otáča od východu na západ.

Kométy tam dopadajú bežne to vie každý, ale … napríklad Schomaker-Levy tam nemala dopadnúť vôbec.

Do Jupitera narazil velký objekt

Dostal Jupiter opäť len facku? Amatérsky astronóm José Luis Pereira z Brazílie práve objavil pravdepodobný nový dopad na plynového obra 13. septembra okolo 22:39:30 UT (18:39:30 EDT). V tom čase boli poveternostné podmienky zlé, ale Pereira sa rozhodol aj tak pátrať po možných zábleskoch pomocou softvéru DeTeCt. Bezplatný program, ktorý vytvoril planetárny pozorovateľ Marc Delcroix, je užitočným nástrojom na kontrolu prechodných udalostí, ako sú planetárne vplyvy.
Dopad na Jupiter nemusela byť kométou

Celá sranda sa skrýva v tom, že v blízkosti Jupitera zasadala Galaktická federácia, ktorá si tam pozvala Muska, Bezosa a Bransona. Aj ked sa ich civilné lety stávajú populárnymi, pointa bola práve tu. Náhody existujú len v KDH Pčolinský a Žilinka, ale nie vo fyzike.

Niečo podobné videli aj v roku 2019.

Tajomné záblesky Jupitera
Nato ako to ladilo s ich letmi si ešte musíme oficiálne počkať, lebo kopa antivaxerov by sa zbláznila pri pojme cestovanie v čase, ktoré nemusí premiestňovať telo, ale úplne stačí vedomie ako v prípade Bucegi.

Napriek zlým podmienkam Pereira na svojom prvom videu niečo tušil a spustil DeTeCt, aby to skontroloval. Program ho upozornil, že je vysoká pravdepodobnosť, že to, čo vidí, je skutočne kolízia. Okamžite poslal správu na potvrdenie spoločnosti Delcroix.

Ak sa to potvrdí, bude to už deviaty zaznamenaný náraz na Jupiter od prvého v júli 1994, keď na planétu narazili úlomky rozpadnutej kométy Shoemaker-Levy 9 a zanechali po sebe stopy výrazných tmavých jaziev.

Jupiter sa rýchlo otáča a obehne sa za necelých 10 hodín. Ak chcete nájsť potenciálne tmavé miesto po náraze, musíte poznať jeho zemepisnú šírku a dĺžku. Pretože však planéta nie je tuhým telesom, jej rýchlosť rotácie sa líši v závislosti od zemepisnej šírky. Rovníkové oblasti sa otáčajú najrýchlejšie a polárne oblasti pomalšie.

Preto sa na určenie zemepisnej dĺžky objektu používajú tri systémy: Systém I pre polohy do 10 ° od rovníka (pre aktuálny záblesk), Systém II pre všetky vyššie zemepisné šírky a Systém III pre porovnanie rotácie magnetosféry planéty a oficiálneho Jupitera rýchlosť otáčania. Často budú pre úplnosť uvedené všetky tri zemepisné dĺžky.

“Bol to pre mňa moment veľkých emócií, pretože som dlhé roky hľadal záznam z tejto udalosti,” povedal Pereira. Na objav zo São Caetano do Sul v Brazílii použil svoj newtonovský reflektor 275 mm f/5,3 vybavený zobrazovacou kamerou QHY5III462C, Televue Powermate 5 × (s svetelnosťou f/26,5) a IR a UV filtre.

José Luis Pereira zachytil blesk na šírke –5,5 ° a na dĺžke 105,7 ° (systém I / L1), 83,3 ° (systém II / L2) a 273,4 ° (systém III / L3). Na určenie aktuálnej alebo budúcej jovianskej dĺžky v oboch systémoch použite lokalitu Jupiter Central Meridian Arkansas Sky Observatory a zadajte požadovaný čas UT.

Amatérom sa odporúča, aby skontrolovali všetky videá alebo fotografie nasnímané do 5 minút od času nárazu a potvrdili tak udalosť. Tiež dúfam, že budete na webe sledovať prípadné jazvy, ktoré by sa mohli objaviť v nasledujúcich nociach. Našťastie by tmavé označenie malo dobre vynikať oproti bledej rovníkovej zóne.

Video nahrali aj v meste Astroqueyras, St-Véran, Francúzsko o 22:29:30 UT, 13. septembra 2021, Thibaut Humbert, Stéphane Barré, Alexis Desmougin a Didier Walliang, ktorí sú členmi Société Lorraine d’Astronomie (SLA).

Podľa Marca Delcroixa najmenej 7 pozorovateľov nezávisle zobrazilo alebo nahralo záblesk. To zahŕňa 1 z Brazílie, 2 z Nemecka, 3 z Francúzska a 1 z Talianska. Nájdete francúzskej videa a statických fotografií.
Nemecký amatér Harald Paleske
Nemecký amatér Harald Paleske po preskúmaní svojich video rámcov vylúčil možnosť prechádzajúceho lietadla alebo satelitného vzplanutia. Tento ukazuje moment vplyvu na 13. september. Tiež zachytil zábery nárazu cez svoj 16-palcový reflektor. Napriek vtedajšiemu zlému videniu je 2-sekundový blesk zrejmý. Videl som hrubý odhad veľkosti nárazníka 100 metrov (328 stôp). V súčasnosti nie sú žiadne správy o tmavých nárazových bodoch.

Stále nie sú žiadne správy, či už vizuálne alebo fotografické, o nárazových bodoch, napriek tomu rumunský amatér Sandu Val Cosmin môže pridať svoje meno do užšieho zoznamu amatérov, ktorí zachytili blesk. V tom čase fotografoval tranzit Io a na konci pozorovania si vo svojom IR filtri všimol „veľkú, rýchlu iskru“. Jeho dôležitosť si uvedomil nasledujúci deň, keď sa brazílsky amatér José Luis Pereira podelil o svoje zábery dopadu.
Sandu Val Cosmin